Valitse sivu

Miten markkinoida
pienellä budjetilla? – Osa 2

18.03.2018

Haluatko lisää asiakkaita, mutta sinulla ei ole suuria summia käytettävänä markkinointiin?

Lue tekstin ensimmäinen osa täältä.

 

9. Ota yhteyttä suoraan ihanneasiakkaisiisi

Voit kohdentaa markkinointisi myös pelkästään kohderyhmäsi edustajiin ottamalla heihin suoraan yhteyttä.

Voit laittaa sähköpostia, soittaa, lähettää mainoksen tai jotain muuta arvoa tuottavaa. Voit käydä erityisen luovaksi ja keksiä heille jotain aivan poikkeuksellista.

Kustannukset eivät tällaisessa markkinoinnissa käy kovin suuriksi – saattavat olla jopa täysin olemattomat. Ei kalliita medioita välikätenä vaan suora yhteys juuri niihin, joita haluatkin tavoitella.

Näin myös tiedät, että viestisi menee paljon todennäköisemmin perille juuri oikeille ihmisille – toisin kuin esimerkiksi sosiaalista mediaa käytettäessä.

Suorat yhteydenotot mahdollistavat myös sen, että voit muokata viestiäsi aina juuri kyseisen henkilön tai yrityksen tarpeisiin ja tehdä siitä näin entistäkin houkuttelevamman.

Pystyt näin myös helposti mittaamaan markkinointiviestisi tehokkuuden asiakkaidesi reaktioiden pohjalta.

Jos markkinointi ei tuota tuloksia, voit muuttaa aina yhtä asiaa kerrallaan ja näin testata, mikä kohderyhmällesi toimii ja mikä ei.

Yhteydenotto suoraan kohdeyleisöösi tarkoittaa myös sitä, etteivät kilpailijasi saa yhtä helposti tietää markkinoinnistasi, jolloin he eivät voi yhtä hyvin vastata siihen.

10. Kouluta muita

Tarjoa itseäsi puhujaksi seminaareihin, konferensseihin, koulutuspäiville, suoraan yrityksiin tai kouluihin. Missä nyt ikinä esiintyjiä kaivataan ja kohderyhmääsi riittää.

Kouluttamalla muita, saat tilaisuuden tutustuttaa ihmiset itseesi ja yritykseesi. Voit näyttää osaamisesi ja antaa potentiaalisille asiakkaille arvokasta ja hyödyllistä tietoa.

Lisäksi saat mahdollisuuden ansaita ihmisten luottamuksen. Luottamus on valuuttaa, joka on yrityksellesi mittaamattoman arvokasta.

Oman osaamista on aivan turha pelätä jakaa muiden kanssa. Kouluttaminen antaa sinulle auktoriteettia. Nouset ikään kuin hetkiseksi muiden yläpuolelle ja voit näyttää oman asiantuntemuksesi aiheesta, josta tiedät paljon.

Opettaminen on myös erittäin hyvä tapa oppia itse uutta. Näin kehität omaa ammattitaitoasi samalla, kun autat muita. Tämä tekee sinusta entistäkin haluttavamman yhteistyökumppanin asiakkaidesi silmissä.

Tilaisuuksiin ei kannata suoraan mennä myymään omaa tuotetta tai yritystä vaan neuvomaan ja palvelemaan muita. Ihmiset haluavat tehdä kauppaa mukavien ihmisten kanssa, joten muiden auttaminen vie sinut pitkässä juoksussa lähemmäs tavoitteitasi.

11. Mene ihanneasiakkaiden luo

Osallistu messuille, illanviettoihin ja muihin tapahtumiin, joissa asiakkaasi viettävät aikaansa.

Kasvotusten, henkilökohtaisesti luotu yhteys on voimakkaampi kuin netin tai muun markkinoinnin välityksellä luotu yhteys. Vähintäänkin luottamus herää paljon nopeammin kasvotusten kuin netin välityksellä.

Kun tapaat ihmisiä henkilökohtaisesti, teistä tulee vähintään hyvän päivän tuttuja.

Voit yhdessä päivässä saavuttaa luottamuksen, jonka rakentamiseen markkinoinnin välityksellä voi mennä puoli vuotta – ellei paljon enemmänkin.

Ihmiset eivät pidä siitä, että heille myydään ja tuputetaan tuotteita, joita he eivät ehkä edes tarvitse. Sen sijaan he oppivat mielellään uutta ja kuulevat lisää heille tarpeellisista tuotteista ja niiden hyödyistä.

12. Anna poikkeuksellisen hyvää asiakaspalvelua

Yksi parhaista tavoista lisätä asiakkaan elinkaaren arvoa (eli sitä, miten paljon hän ostaa sinulta pitkällä aikavälillä), on antaa hänelle unohtumatonta, erityisen hyvää asiakaspalvelua.

Voit esimerkiksi käyttää osan rahasta, jonka normaalisti käyttäisit mainoksiin tai muuhun markkinointiin antaaksesi sen suoraan takaisin asiakkaalle upeana palveluna.

Anna asiakkaille ilmaiseksi vähän jotain ylimääräistä, jotta he saavat aivan erityisen kokemuksen luonasi.

Pidä tämä jokin pieni ekstra yllätyksenä ja tarjoa se niin, että asiakas saa vähän enemmän kuin odotti. Kun annat asiakkaalle enemmän kuin lupaat, hän jää erityisen iloiselle mielelle lähtiessään luotasi.

Aivan kuten tiedät, suositteleva asiakas on kaikkein parasta markkinointia.

Erityisen tyytyväinen asiakas kertoo sinusta ystävilleen ja tulee itsekin mieluusti takaisin palveltavaksesi.

Lyhyellä aika välillä katsottuna tämä voi maksaa sinulle vähän enemmän, mutta pitkässä juoksussa se maksaa itsensä hyvin takaisin. Tyytyväiset asiakkaat tulevat takaisin luoksesi ja käyttävät enemmän rahaa yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin ja tuovat ovellesi myös uusia asiakkaita.

13. Panosta visuaalisuuteen

Minulla on seitsemän vuoden koulutus markkinoinnin ulkoasun suunnitteluun, joten tämä seuraava voi kuulostaa vähän oman kilven kiillottamiselta. Lupaan kuitenkin, että siitä ei ole kyse.

Ihmiset nimittäin tulkitsevat markkinoinnin viestejä myös alitajuisesti.

Emme siis välitä viestejä vain sanoilla vaan myös kuvailmaisun keinoin. Juuri kuvailmaisu lähettää eniten alitajuisia viestejä asiakkaalle.

Kuvailmaisu luo asiakkaalle ensivaikutelman mainoksesta ja sen tehneestä yrityksestä. Onko ensivaikutelma hyvä vai huono? Se riippuu yleensä täysin siitä, miltä mainos näyttää ja mitä siitä voi aivan ensisilmäyksellä lukea.

Värit, kuvat ja typografia (eli kirjainmuotoilu) lähettävät asiakkaalle viestejä, vaikka hän ei niitä tietoisesti analysoisikaan.

Esimerkkejä

  • Ekotuotteissa käytetään usein vihreää väritystä, koska se on ihmisten mielissä saanut merkityksen ympäristöystävällisyydestä, puhtaudesta ja terveellisyydestä.
  • Halvat tuotteet usein myös näyttävät halvoille. Asiakkailla ei ole aikaa tutkia ruokakaupassa jokaista hintalappua läpi, joten halvannäköisen pakkauksen avulla asiakas huomaa ne helposti. Halpuuden vaikutelma tehdään esimerkiksi räikeillä väreillä tai muuten tyylittömällä ulkoasulla.
  • Kalliit tuotteet myös näyttävät laadukkaille ja arvokkaille. Niissä on hienostuneet kuvat ja viimeistelty muotoilu.

Kun jokin vain ”tuntuu tai vaikuttaa” laadukkaalle, ympäristöystävälliselle tai terveelliselle vaihtoehdolle ilman, että tätä on tuoteselosteesta tarkistettu, ihmiseen on saatu vaikutettua kuvailmaisun keinoin.

Älä ymmärrä minua väärin. Rumaakin rumempi markkinointi hyvällä sisällöllä myy paremmin kuin kaunis markkinointi huonosti mietityllä sisällöllä.

Visuaalisuus on kuitenkin valtava voimavara, johon kannattaa panostaa. Ei toki viestin, mutta monen muun asian kustannuksella.

14. Tee yhteistyötä muiden yritysten kanssa

Jos markkinointibudjettisi on todella pieni, voit yhdistää voimasi muiden yritysten kanssa. Lyöttäydy yhteen sellaisten yritysten kanssa, jotka eivät ole suoria kilpailijoitasi.

Esimerkkejä

  • Vakuutusmyyjä, kirjanpitäjä ja mainostoimisto, jotka voivat tavoitella esimerkiksi uusia yrittäjiä asiakkaikseen
  • Floristi, valokuvaaja, ruokapalvelujen tuottaja ja tilavuokraaja, jotka tavoittelevat asiakkaikseen hääpareja

Laittaessanne varanne yhteen, voitte tavoitella samaa kohderyhmää näkyvämmin.

Voitte järjestää yhdessä tapahtuman tai lähettää suoramarkkinointia – tässä on vain luovuus rajana!

Voit myös etsiä yrityksen, jonka tuotteet tai palvelut liittyvät omiisi ja jonka kanssa yhteistyöstä voisi olla teille molemmille hyötyä mainostaessanne toinen toisianne.

Näin voit saada esimerkiksi toisen yrityksen sosiaalisen media kanavissa näkyvyyttä aivan ilmaiseksi ja tavoittaa kohderyhmän, joka on jo valmiiksi kiinnostunut aiheesta, josta olet kertomassa.

Suosittelun tullessa yritykseltä, johon ihminen jo valmiiksi luottaa, siirtyy tämä luottamus helpommin myös uuteen tuttavuuteen.

15. Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinoinnilla tarkoitetaan yleensä sähköpostin lähettämistä sovelluksen avulla useammalle ihmiselle yhdellä kertaa.

Sähköposti on todella edullinen tapa markkinoida omaa yritystä. Vaihtoehtoja sähköpostimarkkinoinnin toteutukseen on lukemattomia alkaen täysin ilmaisista (kuten MailChimp), melko edullisiin (ConvertKit) ja todella monipuolisiin ja arvokkaisiin (InfusionSoft).

Sähköposti ei yleensä ole paras vaihtoehto markkinointikanavan ensimmäiseksi osaksi vaan sitä kannattaa käyttää jo asiastasi kiinnostuneille ihmisille, tuottaaksesi heille lisää arvoa.

Hyvää sähköpostimarkkinoinnissa on juuri tuo henkilökohtainen tila. Saat suoran yhteyden asiakkaaseen ja näin paljon todennäköisemmin hänen huomionsa kuin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Tavalliseen postiin voi vielä yhteystietoja ostaa, mutta sähköpostimarkkinoinnissa en sitä suosittele. Niin henkilökohtaista tilaa sähköposti ihmisille on.

Älä koskaan, milloinkaan hae netistä sähköpostiosoitteita ja lisää niitä itse listallesi. Lähetä sähköposteja vain, jos olet saanut siihen luvan.

Sähköpostilistan kasaaminen vie aikaa ja vaatii työtä, mutta lopulta se voikin olla yrityksen arvokkainta omaisuutta.

16. Tee selkeä markkinointisuunnitelma

Nyt olet saanut 15 ideaa edulliseen markkinointiin. Seuraavaksi sinun ei kuitenkaan kannata lähteä suin päin testailemaan, mikä näistä vinkeistä toimii parhaiten sinun kohdallasi.

Tee yrityksellesi selkeä markkinointisuunnitelma.

Näin markkinointisi pysyy yhtenäisenä ja pääset todennäköisemmin tavoitteisiisi. Lue lisää hyvän markkinointisuunnitelman tekemisestä täältä.

Toivottavasti tästä oli sinulle hyötyä.

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Lataa ilmainen opas, jonka helpoilla vinkeillä
voit muokata nettisivuistasi myyvemmät.

You have Successfully Subscribed!