Valitse sivu

Miten markkinoida
pienellä budjetilla?

11.03.2018

Haluatko lisää asiakkaita, mutta sinulla ei ole suuria summia käytettävänä markkinointiin?

Markkinointiin kannattaakin panostaa, koska ilman sitä useimmat yritykset helposti vain kuihtuvat hiljaa pois.

Onneksi markkinointi on nykyisin enemmän tekniikkalaji eli raha ei enää ratkaise menestystäsi.

Paras markkinointi on sellaista, josta asiakkaat olisivat valmiita jopa maksamaan. Minibudjetillakin sen toteuttaminen onnistuu, markkinoinnissa on vain käytettävä enemmän aikaa, vaivaa, päätä ja älyä kuin euroja.

 

Laske uuden asiakkaan arvo

Ennen kuin lähdemme käymään läpi niitä konkreettisia markkinointikeinoja, haluan kysyä sinulta kysymyksen: Tiedätkö, minkä arvoinen yksi uusi asiakas olisi yrityksellesi?

Minkä verran yksi asiakas keskimäärin ostaa? Paljonko hän ostaa vuoden aikana ja miten pitkään hän keskimäärin pysyy asiakkaanasi?

Ei ole syytä paniikkiin, jos et osaa vastata tähän suoralta kädeltä. Veikkaan nimittäin, että aika monessa yrityksessä tämä laskutoimitus on jäänyt tekemättä.

Laskutoimitus (tai arvio) kannattaa tehdä, sillä saat näin tietää, minkä verran voit käyttää uuden asiakkaan tavoitteluun.

Paljonko sinun on mahdollista käyttää asiakkaan tavoitteluun, jotta kauppa on sinulle vielä kannattava?

Esimerkki
Mitä jos mainoskampanja tuo sinulle viisi uutta asiakasta? Tämä tulos voisi tuntua monesta pettymykselle. Nuo viisi asiakasta voivat kuitenkin tuoda esimerkiksi asiantuntijatyössä 2 000 € lisämyyntiä vuodessa ja yksi asiakas pysyy asiakkaana keskimäärin kolme seuraavaa vuotta. Näin tuo kampanja voi tuottaa myyntiä 30 000 euroa seuraavan kolmen vuoden aikana.

Seuraavaksi herääkin kysymys, kuinka paljon (rahaa tai aikaa) näiden viiden asiakkaan saamiseen on käytetty?

Kun tiedät, minkä arvoinen uusi asiakas sinulle on, voit arvioida, miten kannattavaa markkinointisi oli. Näin tiedät myös, miten paljon voit sijoittaa uusien asiakkaiden tavoitteluun.

Nyt niihin minibudjetin markkinointikeinoihin.

 

1. Viestin selkeyttäminen

Yhteistä seuraaville markkinointikeinoille on, että ollakseen tehokkaita ne tarvitsevat hyvän viestin ja sisällön.

Asiakkaita houkuttava viesti on tärkeintä markkinoinnissa. Toistan tätä vähän väliä tässä blogissa, koska asia tosiaan on niin tärkeä.

Ilman asiakasta kiinnostavaa viestiä markkinointiin käytetty raha ja aika ovat hukkaan heitettyä.

Ensin täytyy siis selkeyttää ainakin nämä asiat itselle

  • Kuka ihanneasiakkaasi on?
  • Miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinulta?
  • Mitä hän tarvitsee?
  • Miten parannat hänen elämäänsä?
  • Miten erotut kilpailijoista?

Vasta kun tiedetään omat vahvuudet (ja jopa ne heikkoudet), voidaan niistä kertoa selkeästi asiakkaille ja näin luoda onnistunutta markkinointia.

 

2. Hakukoneoptimointi

Käytännössä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan nettisivusi Google-optimointia, koska Google on Suomessa ylivoimaisesti suosituin hakukone.

Hakukoneoptimointi mahdollistaa sen, että nouset korkeammalle Googlen hakutuloksissa, kun ihmiset hakevat tietoa yritystäsi koskevista aiheista.

Jos asiakas ei koskaan päädy nettisivullesi, ei hän voi edes harkita sinulta ostamista. Siksi on elintärkeää löytyä hyvin Googlesta.

Hakukoneoptimointi on ehdottomasti yksi markkinoinnin peruspilareista, johon kannattaa panostaa.

Optimoinnin ajatuksena on muokata nettisivuja ja sille johtavia linkityksiä niin, että nettisivusi pääsee hyville sijoille hakutuloksissa ja näin useampi potentiaalinen asiakas klikkaa itsensä sinun sivuillesi.

Google-optimoinnin voit joko perehtyä tarkemmin ja toteuttaa sen itse tai ostaa sen palveluna.

 

3. Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on asiakkaalle arvoa tai viihdettä antavan sisällön luomista. Tämä voi olla tekstiä, videoita, kuvia tai ääntä. Mitä tahansa, mikä kiinnostaa tai on hyödyllistä tavoittelemallesi kohderyhmälle.

Sisältömarkkinointi on hyvä tapa rakentaa brändiä ja luottamusta kohderyhmään.

Jos sisällön tuottaminen kiinnostaa sinua, perusta oma Youtube-kanava, ala pitämään podcastia, kirjoita blogia tai jaa hupia ja hyötyä sosiaalisen median kanavissasi.

Sisältömarkkinoinnissa on myös se hyvä puoli, että esim. nettisivuilla oleva blogi on erittäin hyvä tapa parantaa sivuston näkyvyyttä hakukonetuloksissa. Hakukoneet arvostavat sivuja joilla on paljon informaatiota ja yrityksesi avainsanat toistuvat blogissa luonnollisesti kymmeniä ellei satoja kertoja, mikä parantaa sivuston löytymistä.

Sisältömarkkinointi on näennäisesti erittäin halpaa, koska se ei vaadi usein kuin vaivaa ja aikaa. Sen voi kuitenkin miettiä myös kalliina, jos omalle työllekin lasketaan hinta. Erittäin kalliiksi se voi muodostua viimeistään siinä vaiheessa, kun se halutaan ulkoistaa.

Jos haluat ”nopeita ja helppoja” tuloksia, sisältömarkkinointi ei ehkä ole sinun juttusi.

Sisältömarkkinointi ei yleensä ole nopea tie onneen, koska sen tekemistä täytyy jatkaa järjestelmällisesti yleensä vuoden tai pari ennen kuin se alkaa tuottaa tulosta. Pikaratkaisusta ei siis ole kysymys.

 

4. Sosiaalinen media

Kukapa olisi voinut välttyä kuulemasta sosiaalisesta mediasta ja siellä markkinoinnista. Erilaisia sosiaalisen median kanavia on runsaasti ja jokaiselle löytyy varmasti omansa.

Esimerkkejä

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Pinterest
  • Google+
  • SnapChat
  • SlideShare
  • Flickr

Sopivan markkinointikanavan valinnasta voit lukea lisää täältä.

Sosiaalisen median kanavien kanssa pätee aika tavalla samat lainalaisuudet, josta kerroin äsken sisältömarkkinoinnissa (useinhan sosiaalisen median sisältö on sisältömarkkinointia, joten tämä ei varmaan tullut yllätyksenä).

Sosiaalisen median kanssa täytyy siis olla kärsivällinen. Omaan kanavaan täytyy uhrata aikaa ja usein paljon työtä, ennen suosion saavuttamista. Somessa voi esimerkiksi pitää kilpailuja, jakaa arvokasta tietoa, viihdyttää tai antaa erikoistarjouksia.

Aina pitäisi olla jokin syy, minkä takia asiakkaat haluaisivat seurata kanavaasi. Miten he hyötyvät seuraamisestasi?

Sosiaalisessa mediassa ei kannata päättömästi pyrkiä vain mahdollisimman isoihin seuraajamääriin. On olemassa Youtube-kanavia, joilla on miljoonia tilaajia, mutta joiden ylläpitäjät ovat kaikkea muuta kuin hyvätuloisia.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tehokasta vain, jos seuraajasi todella ovat kohderyhmäsi edustajia. Älä siis yritä kaikin keinoin saada tilillesi suurta määrää ”ketä vaan” seuraajia ihan vain, koska se näyttää hyvälle.

Seuraajamäärät eivät siis kerro kaikkea kanavan tehosta.

Ehkä itsestäänselvyys, mutta sanon kumminkin: Älä mene sieltä, missä aita on matalin.

Tällä tarkoitan esimerkiksi ilmaisten kuvien postaamista sosiaalisen median kanaviin ilman, että kuvia on edes muokattu mitenkään ja niistä tulisi arvokasta, omannäköistä sisältöä.

Hyvä markkinointi saa asiakkaat pitämään, luottamaan ja tuntemaan yrityksesi, jotta he tulevaisuudessa ostavat sinulta.

En itse myöskään ymmärrä Instagram-käyttäjiä, jotka harrastavat ”seuraa-lopeta seuraaminen” -peliä, jossa ensin aletaan seuraamaan tiliä ja kun näin itselle on saatu uusi tilaaja, lopetetaan seuraamasta kyseistä tiliä.

Jos ja kun toinen huomaa tämän, tulee hänelle hyvin helposti huijattu olo. Tämä ei herätä luottamusta kyseistä brändiä kohtaan – saati että se houkuttaisi ostamaan heidän tuotteitaan.

Päinvastoin se herättää helposti ajatuksen: ”Kun minua on huijattu jo tässä, toimivatko he samalla tavalla, jos ostan heiltä jotain?”

 

5. Mainokset sosiaalisessa mediassa

Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnasta tekee niin tehokasta sen alhainen hinta yhdistettynä helppoon kohdentamiseen.

Voit valita, millä alueella asuville mainos näytetään, minkä ikäisten haluat sen näkevän, mitä kiinnostuksen kohteita kohderyhmällä on ja niin edelleen.

Näin tavoitat helposti juuri ne potentiaalisimmat asiakkaat ja maksat vain siitä, miten moni mainoksesi näkee. Voit helposti asettaa mainonnalle budjetin, joten et joudu maksamaan yhtään enempää mitä alunperin suunnittelit.

Sosiaalisen median mainoksissa tärkeintä on hyvä viesti, houkuttava visuaalisuus ja se, että mietit myös sen mihin ohjaat asiakkaat mainoksella.

Usein sosiaalisen median mainoksiin saa helposti yhdistettyä linkin, joka johdattaa asiakkaan eteenpäin esimerkiksi nettisivuillesi.

Olen törmännyt useammankin kerran mielenkiintoisiin Facebook-mainoksiin, jotka kuvaavat minulle ajankohtaisen ongelman, mutta mainos vie vain yrityksen etusivulle, missä ei puhuta aiheesta, josta alunperin olin kiinnostunut.

Harva lähtee tällaisessa tilanteessa ainakaan monimutkaisemmalta sivulta etsimään haluamaansa.Ei siis kannata pelkästään ohjata asiakasta omille nettisivuille vaan suunnitella polku, joka vie asiakkaan ostokseen tai yhteydenottoon asti.

 

6. ”Maksa vain klikkauksesta” -mainokset

Tällä tarkoitetaan esimerkiksi Googlen hakutuloksissa näkyviä Google AdWords -mainoksia ja muualla netissä samalla hinnoitteluperusteella olevia bannereita ja mainoksia.

Maksat siis vain, kun ihminen klikkaa mainostasi. Et maksa näyttökertojen perusteella tai siitä, miten kauan mainos on sivustolla. Maksat vain siinä tapauksessa, että mainos toimii ja käyttäjät klikkaavat mainostasi saadakseen lisää tietoa.

Google Adwordsin hyvänä puolena on myös se, että mainos näytetään vain aiheesta kiinnostuneille ihmisille eli niille, jotka hakevat mainokseesi liittyvillä hakusanoilla.

Ihmiset käyttävät eniten juuri Googlen ensimmäisen sivun hakutuloksia, joten pääset näin ikään kuin jonon ohi heti ensimmäisten hakutulosten joukkoon.

Esimerkiksi Google Adword -mainonnassa klikkauksen hinta määräytyy hakusanan kilpailun mukaan. Mitä kilpaillumpi hakusana on, sitä suuremmaksi muodostuu myös klikkauksen hinta.

Siitäkin huolimatta AdWords on hyvin edullinen ja riskitön tapa markkinoida omaa yritystä.

 

7. Suosittelut

Suosittelut ovat parasta mahdollista markkinointia, koska ne yleensä herättävät ihmisissä luottamusta. Tehokkain suositus tulee ihmisiltä joihin potentiaalinen asiakas luottaa.

Kysy, tietääkö asiakkaasi muita, joille palvelustasi tai tuotteestasi voisi olla hyötyä tai iloa. Pyydä heitä suosittelemaan sinua tuttavilleen. Näin saat sanan kiertämään.

Voit myös pyytää kirjallisia tai videoituja suositteluja asiakkailtasi ja käyttää niitä markkinoinnissasi.

Pyydä rohkeasti suositteluja asiakkailta. Voit myös esimerkiksi pyytää asiakkaita twiittaamaan tai muuten kommentoimaan sosiaalisen median kanaviin.

Taas itsestään selvä asia, mutta sanonpa silti: Älä ikinä keksi suositteluja päästäsi.

Työskentelin kerran asiakkaalle, joka pyysi minua ”tempaisemaan tuulesta” suosittelutekstit hänen yritykselleen. Tämä ei todellakaan ole tie, jolla kannattaa lähteä. Jos ja kun asia paljastuu, on luotto brändiin menetetty – todennäköisesti pysyvästi.

 

8. Hissipuhe

Hissipuhe on lause, jolla voit nopeasti ja kiinnostusta herättäen kertoa tuotteesta tai palvelustasi. Se on vastaus kysymykseen: ”Mitä sinä teet?”

Sen sijaan, että vastattaisiin ”Olen hieroja”, voi vastaus esimerkiksi olla ”Autan istumatyöläisiä pääsemään eroon niska- ja hartiakivuista hieronnan avulla.”

Ensimmäinen esimerkki kertoo, mitä teet, kun taas hissipuhe kertoo, mitä hyötyä asiakas saa työstäsi ja kenelle palvelu on erityisesti tarkoitettu.

Hissipuhe voi olla vieläkin pelkistetympi ja juontua yrityksen olemassaolon tarkoituksesta. Tarinastudion tarkoitus esimerkiksi on hyvin lähellä omaa sydäntäni: ”Auttaa ja inspiroida ihmisiä elämään työllä, josta he nauttivat.”

Hissipuheeksi tiivistettynä se kuuluu: ”Autan ihmisiä elämään työllä, josta he nauttivat.”

Hissipuhe on erinomainen markkinointikeino, luonnollinen puheenavaus, joka saa parhaimmillaan vastapuolen kysymään: ”Mielenkiintoista, miten sinä sen teet?” tai ”Mitä se tarkoittaa?”. Tähän voikin sitten vastata, ”Kiitos kysymästä, kerron mielelläni lisää!”

Lue tekstin seuraava osa täältä.

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Lataa ilmainen opas, jonka helpoilla vinkeillä
voit muokata nettisivuistasi myyvemmät.

You have Successfully Subscribed!