Valitse sivu

Miten keksiä hyvä slogan?

04.03.2018

Oletko miettimässä yrityksellesi uutta slogania vai haluatko kenties arvioida nykyistä sloganiasi?

Kirjoitan aiheesta erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. On nimittäin iso ero, kirjoitetaanko slogania isolle vai pienelle yritykselle. Millainen pienen yrityksen sloganin pitäisi siis olla?

 

Mikä on slogan?

Slogan eli yrityksen tunnus- tai iskulause on hyvin tiivistetty, yhden tai kahden lauseen virke, joka nähdään useimmiten yrityksen logon yhteydessä.

Sloganin tarkoitus on houkutella yrityksen ihanneasiakkaita. Sen tulisi antaa positiivinen kuva brändistä ja myydä sitä kautta sen tuotteita tai palveluja.

Slogan on markkinointiviestinnän kärki ja viestien kiteymä. Jos asiakas muistaa jotain sinusta, hänen tulisi muistaa sloganisi. Niin yksinkertaisen muistettava kunnon slogan on.

Slogan kiteyttää asiakkaalle annettavan lupauksen ja brändin keskeisimmän sanoman.

Brändin ydin muodostuu yrityksen ihanneasiakkaista, visiosta, missiosta, olemassaolon tarkoituksesta ja arvoista. Slogan on näiden kiteytymä. Mistään kivalta kuulostavasta korulauseesta ei siis tulisi olla kysymys, vaan sillä mennään syvälle yrityksesi brändiin, josta kaikkien päätösten tulisi kummuta.

Tässä mennään syvälle yrityksen brändiin, josta kaikkien päätösten tulisi kummuta.

Slogan kiteyttää brändin ytimen ja kertoo miksi brändi on olemassa.

Slogan siis kertoo jotain sinusta. Sen ei tarvitse kertoa kaikkea, mutta sen tulisi saada ihanneasiakkaasi haluamaan tietää lisää.

Hyvä slogan on tärkeä osa markkinointia, koska se kertoo paljon nopealla silmäyksellä. Asiakkailla ei ole aikaa tai mielenkiintoa tutustua syvällisesti erilaisiin yrityksiin. Tehokas, kiteytetty viesti, jota voidaan toistaa helposti kaikissa markkinointimateriaaleissa, on arvokas osa markkinointia.

Pieni lause, iso viesti.

Slogan ei missään nimessä ole pakollinen, mutta edellä mainituista syistä erittäin suositeltava osa markkinointia. Jos et kuitenkaan ole vielä keksinyt hyvää slogania, ei huolta. Se, ettei yrityksellä ole slogania, on paljon parempi vaihtoehto kuin huonon sloganin käyttäminen.

 

Millainen sitten on hyvä slogan?

Kaikkein tärkeintä sloganissa on selkeä viesti. Aivan kuten logossa kaikkein tärkeintä on, että asiakas ymmärtää, mitä logossa lukee, sloganissa tärkeintä on se, että potentiaalinen asiakkaasi ymmärtää sloganin sanoman. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta tätä sääntöä on silti helppo rikkoa.

Hyvä slogan on yksinkertainen ja muistettava.

Hyvä slogan kertoo, mitä hyötyä yrityksestäsi on sen asiakkaille. Miksi heidän kannattaa asioida juuri sinun kanssasi?

Se kuvaa brändiäsi ja erottaa sinut kilpailijoistasi.

Hyvä slogan ei saa olla tuhottoman pitkä. Sen tulee kertoa paljon muutamalla sanalla. Toisaalta taas yhden tai kahden sanan sloganit harvoin toimivat pienillä yrityksillä, koska niistä on hyvin vaikea saada tarpeeksi kuvaavia ja erottuvia. Pisteitä ei siis ropise automaattisesti vain siitä, mitä vähemmän sanoja sloganissa käytät.

Kunnon slogan houkuttaa kohderyhmää ja antaa positiivisen mielikuvan potentiaalisille asiakkaille.

Hyvä slogan kertoo selkeästi, mitä hyötyä asiakas saa asioidessaan yrityksesi kanssa. Miten parannat hänen elämäänsä?

Liian geneerinen ei saa missään nimessä olla. ”Intohimona asiakastyytyväisyys” on kyllä kuvaava, mutta niin yleismaallinen, että ihminen unohtaa sen sekunneissa.

 

Älä sorru näihin

Kuten alussa oli puhetta, tämä teksti on kirjoitettu pieniä ja keskisuuria yrityksiä ajatellen. Tällaisten yritysten ei kannata käyttää samanlaisia sloganeita, joita on isoilla kansainvärisillä yrityksillä, kuten Niken ”Just do it” tai Applen ”Think different” tai suomalaisena esimerkkinä DNA:n ikimuistoinen ”Elämä on”.

Suuryrityksillä on varaa näihin astetta luovempiin sloganeihin, koska niillä on satojen tuhansien, Amerikan jäteillä jopa miljoonien markkinointibudjetit. Vuosien saatossa kansainväliset suuryritykset saattavat käyttää jopa miljardeja brändinsä markkinointiin.

Pienten ja keskisuurten yritysten sloganien täytyy viestiä selkeästi, koska niitä ei ole varaa markkinoida samaan tapaan kuin suuryrityksillä

Sen takia niillä on varaa luoda mielikuvia erilaisilla tavoilla kuin pienillä yrityksillä. Ne voisivat halutessaan käyttää 100 000 euroa ”ei mihinkään”, eikä se tekisi niille suurtakaan vahinkoa.

Harvalla pienellä tai keskisuurellakaan yrityksellä on varaa heittää rahaa hukkaan – päin vastoin. Mitä pienempi budjetti on, sitä jämäkämmin viesti on vietävä perille.

 

Miten hyvä slogan keksitään?

Selkeytä brändi

Kuten niin moni muukin asia markkinoinnissa, lähtee sloganin kirjoittaminen oman brändin selkeyttämisestä.

Mieti yrityksesi visio, missio, lupaus ja arvot. Minkä takia ollaan olemassa? Ketä varten työtä tehdään? Kohderyhmä kuuluu myös tähän selkeytettävien listaan, koska juuri heitä sloganin täytyy houkuttaa ja puhutella.

Vaikka brändi olisi jo kirkkaana mielessäsi, kannattaa silti kirjoittaa tai etsiä nämä tiedot näkyville ja muistuttaa itseään siitä, mistä meidän brändissä olikaan kyse.

Selkeytä itsellesi myös se, mitä arvoa asiakas saa työstäsi.

Kahvila voi tuottaa asiakkailleen esimerkiksi tällaista arvoa

  • Makuelämyksiä
  • Viihtyisä ympäristö, jossa tavata ystäviä (ei tarvitse stressata oman kodin siivoamisesta tai tarjottavista)
  • Sammuttaa nälän, kun omat eväät ovat jääneet kotiin
  • Ei tarvitse stressata eväiden tekemisestä
  • Antaa pienen hemmotteluhetken arkeen
  • Ja niin edelleen…

Vaihtoehtoja hyödyiksi on tietysti tuhottomasti. Selvitä, mikä on asiakkaidesi mielestä tärkein ongelma, jonka heidän elämässään ratkaiset. Mieti myös, millä argumenteilla kilpailijasi myyvät tuotteitaan ja yritä erottua heistä.

 

Kiteytä viesti

Kirjoita ensin ylös kuvaus yrityksestäsi ja vastaukset aiempiin kysymyksiin. Lähde sen jälkeen tiivistämään tekstiäsi. Mikä on tärkeintä? Mikä on olennaisin ajatus? Tästä tulee ydinviestisi.

Lähde tiivistämään tätä ajatusta vielä lisää niin, että saat kiteytettyä sen muutamaan sanaan.

Kirjoita useita eri vaihtoehtoja. Aivan kuten hyvät otsikot keksitään kirjoittamalla paljon otsikoita, hyvä slogan keksitään kirjoittamalla paljon sloganeita. Ideoi, ideoi ja ideoi, kunnes sinulla on paljon, mistä karsia.

Valitse parhaat ideat jatkotyöstöön ja kirjoita niistä vielä useampia versioita. Anna ehdokkaiden hautua muutamia päiviä ja palaa myöhemmin asiaan. Mikä tuntuu oikealta?

 

Miten arvioda keksimiäsi sloganeita?

Onhan se selkeä ja ymmärrettävä? Ymmärrettävyys on sloganissa kaikkein tärkeintä. En voi korostaa ja toistaa tätä liiaksi. Paras arvioija ymmärrettävyydestä on tietysti kohderyhmän edustaja. Ei riitä, että yrityksen työntekijät ymmärtävät sloganin merkityksen.

Tärkeintä on, että asiakas ymmärtää sloganin.

Tällä tarkoitan sitä, että sloganissa ei kannata käyttää ammattisanastoa tai sivistyssanoja. Ammattislangi voi olla sinulle itsestään selvää, mutta asiakkaalle se ei välttämättä sitä olekaan. Yritä siis käyttää mahdollisimman helppoja sanoja. Sellaisia joiden merkityksen aivan kuka tahansa varmasti ymmärtää.

Onko se lyhyt ja napakka? Slogan voi olla esimerkiksi lyhyillä englannin kielen sanoillakin aivan maksimissaan 10 sanaa. Mieluiten sanoja olisi hyvä olla alle seitsemän, vielä parempi olisi 3-5 sanan kiteytys.

Onhan slogan helppo sanoa ja lukea?

Eihän slogan ole liian yleinen? Voisiko se olla kenen tahansa slogan? Mikäli kyllä, ei sitä kannata ottaa. Sloganit kuten ”Parasta A-luokkaa” voisi olla lähes minkä tahansa yrityksen slogan, joten se ei ole tarpeeksi persoonallinen ja muistettava sinulle.

Sopiihan se yhteen logon kanssa? Kuulostaako ja näyttääkö se hyvältä logoon yhdistettynä?

Onko sloganissa kasvun varaa? Kuvaako se koko yritystä vai vain yksittäisiä tuotteita? Jos slogan kuvaa vain yhtä tuotetta tai palvelua, se voi olla sopiva mainoslause kyseiselle tuotteelle, mutta yritykselle kannattaa olla jotain, mikä mahdollistaa myös lähitulevaisuuden uudet tuotteet ja yrityksen kasvun.

Pitäväthän muutkin kuin sinä sloganista? Pyydä rohkeasti palautetta ja jos vastaanotto ei ole positiivista, jatka sloganin ideointia.

Onko slogan helppo ymmärtää väärin (joko tahallisesti tai vahingossa)? Minä itse kehitin joku vuosi sitten asiakkaalle sloganin ”Täydellä sydämellä”, joka kuvasi välittämistä ja intohimoa. Slogan kyllä tuotti positiivisia mielikuvia suurimmalle osalle ihmisistä. Kuulin kuitenkin yhden vanhemman miehen vitsailevan sloganin kuvaavan tukossa olevaa, leikkauksen tarpeessa olevaa sydäntä, mikä ei ollut minulle tullut mieleenikään.

Tärkeintä tietysti oli, että kohderyhmälle (nuoret opiskelijat) slogan herätti positiivisia mielikuvia, mutta tietäen sen, mitä nykyisin tiedän, olisin tuossa vaiheessa vielä jatkanut paremman sloganin kehittämistä.

 

Miten käyttää uutta sloganiasi?

Mitäs sitten, kun olet keksinyt täydellisen sloganin? Miten sitä tulisi käyttää?

Logon yhteydessä slogania kannattaa käyttää aina samalla tyylillä. Tee (tai teetä) logostasi erillinen versio, jossa slogan on mukana. Näin logon ja sloganin mittasuhteet, tyhjä tila niiden ympärillä ja muut muotoilut pysyvät vakioina.

Yrityksen visuaalisen ilmeen tärkeimpiä tehtäviä on tehdä yrityksestä tunnistettava, joten ilmeen tulee olla vähän ”kaavoihin kangistunut”. Vaikka oltaisiin miten luovia tahansa, kannattaa ilme pitää yhtenäisenä ja tunnistettavana näitä pieniä yksityiskohtia myöten.

Kun olet vakioinut sloganin ulkonäön, ala käyttää sitä kaikkialla mihin sen käyttö vain sopii: käyntikorteissa, nettisivuilla, mainoskynissä, Instagram-sivulla, esitteissä ja niin edelleen.

Kuten muussakin markkinoinnissa toisto tekee asioista muistettavia. Viestiä täytyy siis toistaa kohderyhmälle lukuisia kertoja, että he omaksuvat viestin.

Toista, toista, toista!

Tämän takia slogan ei ole pelkkä lyhytaikaisesti käytettävä mainoslause, vaan sen tulee kulkea pitkään yrityksen mukana. Älä siis muuta slogania muutaman kuukauden välein, koska juuri aika kultaa sen.

Sloganin ei kuitenkaan tarvitse olla ikuinen vaan sen tulee kasvaa yrityksen mukana. Jos yrityksen toiminta tai brändi oleellisesti uudistuu, tulee markkinoinnin (ja yleensä myös sloganin) päivittyä sen mukana.

Toivon, että tästä tekstistä oli sinulle hyötyä. Ensi viikkoon!

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Opas fiksumpiin nettisivuihin

Lataa ilmainen opas, jonka helpoilla vinkeillä
voit muokata nettisivuistasi myyvemmät.

You have Successfully Subscribed!